søndag den 21. februar 2010

Sparvath staves på mange forskellige måder

Sparvath: Dansk/tysk stednavn (1.led spahr, "spurv").

I de forskellige kilder er navnet Sparvath stavet på mange forskellige måder, bl.a.: Sparfvatt Sparmath Sparrevath Sparrewath Sparvad Sparvadt Sparrwardt Sparwadt Sparvardt Sparwardt Sparwartz Sparwath Spawalth Sporvath Sporvatt.

Men ved nærmere undersøgelser viser det sig, at de er i slægt med hinanden på trods af de forskellige stavemåder.

Den tyske del vender jeg tilbage til en anden dag.

Der er nu kun 2 uger til jeg går på efterløn, og så skal der nok komme lidt mere liv her på bloggen...

3 kommentarer:

  1. Hej Sanne

    Som du selv nævner er stavemåder utallige, selv hedder jeg Sparrewath til mellemnavn, med ophav på sydfyn og Langeland.
    Jeg tror jeg hægter mig på denne (din) side bare for ikke at gå glip af noget :-)

    Mvh Kaj Sparrewath Hansen

    SvarSlet
  2. Hej Kaj - Tak for din kommentar. Jeg har jo mest om slægten tilbage i tiden. Hvis du har nogle informationer om dit ophav på sydfyn og Langeland, og du vil sende dem til mig pr. mail, vil jeg prøve, om jeg kan kæde dem sammen med de personer, jeg har i forvejen og søge i kirkebøger m.v. efter supplerende oplysninger. Venlige hilsner fra Sanne

    SvarSlet
  3. Hej Sanne,
    Jeg hedder Sparwath og mine aner kommer fra Østsjælland. Jeg venter spændt på, hvad du skriver.

    Med venlig hilsen
    Helle Sparwath

    SvarSlet